Korrekt dæktryk sparer 125 kilo CO2 fra hver bil

Ikke kategoriseret Kommentarer slået fra

Forfatter: Michael Fibiger Nørfeldt, Motormagasinet.

Analyse fra Q8 viser, at 77 procent af de danske bilister kører med forkert dæktryk. Var dæktrykket optimalt, ville det gavne både brændstofforbrug, CO2 udslip og færdselsssikkerheden markant.
Når danske bilister kører rundt med for lavt dæktryk, går det ikke kun ud over trafiksikkerheden med dårligere køreegenskaber og længere bremselængder til følge. Det betyder også et op til seks procent højere brændstofforbrug og højere klimabelastning med markant øget CO2 udslip.
Det viser en aktuel analyse fra Q8, der har kigget på, hvor meget et for lavt dæktryk påvirker en almindelig personbils brændstofforbrug og CO2 udslip:
Kører man for eksempel 15.000 kilometer om året i en Volkswagen Golf med 1,6 liters benzinmotor, kan et korrekt dæktryk spare omkring 50 liter benzin om året — svarende til cirka 500 kroner. Omregner man til klimaværdi, svarer det til godt 125 kilo CO2 om året.
- Klimaminister Connie Hedegaard opfordrede sidste år danskerne til at spare 1 ton CO2 per husstand. Alene det at køre med korrekt dæktryk kan hente over 12 procent af besparelsen hjem. Og kører man samtidig mere energirigtigt, vil besparelsen være langt større, mener kommunikationschef Jytte Wolff-Sneedorff fra Q8.
Olieselskabet har valgt Volkswagen Golf som udgangspunkt, men besparelser på brændstofforbrug og CO2 udslip ved korrekt dæktryk afhænger af biltype, motor og modellens CO2 emission.
Mange kører med forkert dæktryk
I forbindelse med sin landsdækkende dæktrykskampagne sidste år afslørede Q8, at 77 procent af bilisterne kørte med forkert dæktryk — og langt de fleste med for lavt dæktryk, som forøger brændstofforbruget.
Andre analyser viser, at omkring 40 procent af danskerne kører med så lidt luft i dækkene, at de er direkte farlige for trafikken. Og at Danmark kan spare over 100.000 tons CO2 om året, hvis alle danske bilister kørte med korrekt dæktryk.
Alt efter bilmodel og dæktype er det anbefalede dæktryk typisk på 2 til 2,4 bar. Er dæktrykket for eksempel 20 procent for lavt, hvad der er meget almindeligt, øges benzinforbruget med typisk 2-3 procent. Kører man med 1 bar for lavt dæktryk, går brændstofforbruget op med seks procent.
- Vores analyse viser, at foruroligende mange danskere er ligeglade med, om de kører med korrekt dæktryk. Alene den øgede risiko for trafikulykker burde få de fleste på andre tanker. Jeg håber, at vores nye beregninger lavere CO2 udslip og brændstof besparelser kan få danske bilister til at tjekke deres bilers dæktryk noget oftere, siger Jytte Wolff-Sneedorff.

Det bliver også vinter i år!

Ikke kategoriseret Kommentarer slået fra

Af Michael Fibiger Nørfeldt, Motormagasinet.

Det er klogt at sætte vinterdæk på, når vinteren nærmer sig, råder Dækimportør-Foreningen.
Klimaforandringer eller ej: Hvert år bliver det pludselig vinter. Og det sker som regel inden jul.
Nogle har allerede vinterdæk på bilen og klarer sig fint gennem vinterens føre med is- og sneglatte veje. Andre kører på sommerdæk, og mange af dem ender i grøften og må have vejhjælp for atter at komme flot. Eller involveres i uheld, der kunne have været undgået med en passende dækmontering, oplyser Dækimportør-Foreningen.
Spørgsmålet er, om man bør investere i vinterdæk for at komme godt og sikkert gennem vinteren.
- Det kan vi svare entydigt ja til. Sommerdæk kan slet ikke klare sig mod vinterdæk på vinterglatte veje, siger Dækimportør-Foreningens formand Kenneth Saust.
Dækimportørernes førstemand oplyser, at sommerdæk har mere end dobbelt så lang bremseafstand som vinterdæk, når der ligger sne på vejen. Den forskel kan i værste situation betyde tab af menneskeliv, og ofte kan den koste buler.
- Selv den mindste bule i en skærm som følge af en let udskridning er dyrere end prisen for fire vinterdæk, betoner Kenneth Saust.
For Dækimportørerne er konklusionen således klar:
- Med risiko for at møde sne hver tredje dag om vinteren og med risiko for is- eller rimglatte veje hver eneste morgen i vinterperioden, så er der al mulig god grund til at køre på vinterdæk om vinteren. Så er man bedst muligt rustet til de dage, hvor sne eller forræderiske ispletter kan få ens kørsel til at ligne Bambi på isen, siger Kenneth Saust
WP Theme & Icons by N.Design Studio
Entries RSS Comments RSS Log ind